O calatorie in interior si o privire aruncata in viitor, pe final de octombrie la Celula de Arta

Finalul lunii octombrie aduce doua expozitii noi in spatiile neconventionale ale Celulei de Arta – pe 22 octombrie, la Galeria Verticala by Celula de Arta, gazduita de Random Space (str. Popa Petre nr. 21) va avea loc vernisajul Let’s run back to a zero point. Look inside a artistei Marina Aristotel, ce propune o calatorie in interiorul fiecaruia dintre noi iar pe 24 octombrie, la Celula de Arta din B-dul Carol nr. 53, Daniel Loagar, co-fondator al Celulei de Arta, aduce Protoype for Future Cities, un exercitiu de anticipatie asupra viitorului.

„Ce-ar fi daca cineva v-ar prinde de mana si v-ar convinge ca, pentru cateva clipe, sa va lasati purtati intr-o misterioasa si fascinanta masina a timpului? Dar cum ar fi daca masinaria aceasta ar fi una a timpului interior, iar mana care v-ar ghida v-ar pune sa priviti printr-o pereche de ochi noi, plini de culori, irizari si transparente, asa cum nu (mai) stiati ca exista?”, intreaba artista Marina Aristotel si cu astfel de lentile neobisnuite isi asteapta publicul la vernisajul expozitiei care propune un exercitiu de resetare a modului in care ne folosim ochiul pentru a privi, a discerne si a intelege.

O serie de irisi plutind transparent in spatiu, aparent traversati de aer, in culori fluide si schimbatoare: asa arata „lentilele” seducatoare pe care artista le pune le dispozitia fiecarui privitor, pe post de ocheane interioare. Caci calatoria la care invita privitorul expozitia Marinei Aristotel nu este una „peste mari si tari” – asta doar daca nu cumva „marile si tarile” iau formele de relief ale starilor noastre interioare. Despre stari si lumi interioare e vorba in aceasta imersiune printre irisii de rasina ai Marinei Aristotel.

Cu aceasta expozitie, artista revine la materialul care a consacrat-o din punct de vedere vizual – rasina -, dupa o perioada de experimente tehnice, care au mers de la pictura la cautarea permanenta de a iesi din „rama tabloului” prin volumetrie exploziva, taietura, asamblaj sau colaj. In noua serie, artista pare decisa la un pas mai departe: acela de transfigurare a materiei, care devine vaporoasa, fluida, transparenta, ca o membrana abia sesizabila. Globurile de lumina si culoare nu sunt altceva decat „irisi pe dos”, spune artista. Iar in sensul privirii sta cheia acestei aventuri – una descifrabila doar pe masura ce ochiul se obisnuieste cu… neobisnuitul traseu al explorarii de sine.

Marina Aristotel s-a nascut in 1985 la Bucuresti, unde traieste si lucreaza. A studiat pictura la Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, unde a obtinut licenta in 2015 si masteratul in 2017. Ca artista, Marina a ales rasina ca material predilect de lucru, ceea ce a devenit, de altfel, marca ei vizuala predominanta, desi, daca ar fi sa se autocaracterizeze, artista ar spune ca experimentarea continua cu materialele, cu transparentele si fluiditatea lor, folosind uneori tehnica asamblajului si stratificarea tridimensionala, este ceea ce o defineste cel mai bine.

A participat in expozitii de grup, intre care la Bucuresti, Foreseeing the Present, Galeria Estopia, 2020; Moarte, Galeria Laborna, Diploma, Palatul Stirbei; Atelier 19&34, Visual Arts Center; Spatial Activity Studio 9, atelier sustinut de prof. Slawomir Brzsoska si Rafal Gorczynski, Universitatea din Poznan, UNA Galeria, in 2017; An Abstract Feeling, Galeria 418, Bucuresti, 2016. Galeria Estopia a prezentat doua expozitii solo ale Marinei Aristotel, Aasamblaj, in 2019, la Bucuresti si Colour Splinters, la Lugano, in 2020.

Curatorul expozitiei este Irina Ungureanu.

Daniel Loagar este artist si manager cultural, co-fondator al atelierului de creatie Wood Be Nice, al galeriei neconventionale Celula de Arta si al proiectului NeoNlitic si propune, in cea mai noua instalatie realizata, intrebarea: „Ce-ar fi daca actul de a pune pe hartie o idee ar avea ca rezultat, de fapt, materializarea ei?”, pe care si-a pus-o Jack Womack in postfata romanului „Neuromatul” din 1984 – si iata, traim intr-o lume in care acest lucru incepe sa devina posibil.

„Prototype for Future Cities” este matrita conceptuala a proiectului „Future Cities”, castigator al premiului intai in cadrul concursului „Viata in plastic – recicleaza si transforma in arta”, organizat de echipa Gradina cu Artisti si Creative Arts cu scopul de a promova reutilizarea creativa a materialului plastic reciclabil.

Instalatia constituie un omagiu adus lui William Gibson, parintele cyberpunk si autorul unor termeni care aveau sa faca istorie, precum „matrix”, „cyberspace” si „cybersex”. Tot el este cel care si-a imaginat web-ul si „singularitatea tehnologica”, a se citi „inteligenta artificiala generala”, creatoare de arta, luptand pentru emanciparea de sub controlul uman.

Sursa care a inspirat „Prototype for Future Cities” este „Cornell Boxes”, o serie de colaje realizate de un AI in romanul „Count Zero” al lui Gibson. Proiectul poate fi vazut drept un „Babel neofuturist” sau ca o colectie de „asamblaje contemplative suprarealiste”. Totodata, el reprezinta un exercitiu de anticipatie a viitorului apropiat – o epoca cel mai probabil postbelica, supradigitalizata, dominata de consumerism multinational. Intr-o asemenea viziune, vom putea porunci unui AI, prin viu grai sau in scris: „Construieste-mi un oras din ce ai la indemana!” – in cazul de fata, deseuri din plastic – iar AI nu ne va dezamagi.

Celula de Arta este reprezentata de un spatiu cu deschidere stradala, ce isi propune sa permita lucrarilor sa evadeze din spatiul clasic al galeriei pentru a interactiona cu un public nou, care nu obisnuieste sa participe la vernisaje si astfel, pentru ca nu mai exista o bariera fizica si temporala intre obiectul de arta si privitor, se creaza un dialog liber, direct si nonconformist.

Galeria vine in sprijinul creaţiei contemporane in ariile tematice ale artelor vizuale si incurajeaza dezvoltarea de noi forme de expresie artistica accesibila la orice ora pentru publicul stradal. Cu o prezenta de ~ 5 ani (2017 – 2022) pe scena artei din Bucuresti, Celula de Arta a sustinut peste 120 evenimente (expozitii, performance-uri, live-uri) si a influentat modul de perceptie in ceea ce priveste expunerea obiectelor sau actelor artistice in fata publicului.

Noutatile din Celula de Arta se pot vedea pe Facebook si pe Instagram.

Partener strategic: Casa Carol (Carol 53)

Parteneri media: Radio Romania Cultural, Radio Bucuresti FM, Spotmedia, IQads, Zile si Nopti, B365.ro, Carturesti, Curatorial, Propagarta, Revista Golan, Ziarul Metropolis, Observator Cultural, The Institute, Zeppelin, Modernism, PRwave, Bookblog, 4arte, Iqool, goingout.ro, bucharest-guide.ro, probucuresti.ro, Munteanu, SMARK.